이 계율은 승가에서 싸움, 분쟁, 논쟁 등이 발생하였을 경우 해결, 중재, 조정하기 위한 계율이다.
These 7 Settlement Rules resolve, arbitrate, and quall any dispute,
disagreement, or legal issue arising among the monks or sangha.
1. 쌍방을 출석시킴-in the presence of both parties(Sammukha Vinaya Settlement Rules).
문제에 해당된 비구를 출석시켜 4가지 논란을 해 결․중재한다.
Settlement resolving the 4 kinds of disputes in the presence of the accused
monk. Resolving the dispute between 2 parties of monks by mean of arbitration according to Vinaya Rules by a panel of monks.
2. 주의하는 마음을 가짐-setting up mindfulness(Sati Vinaya Settlement Rules)
이 계목(戒目)은 Ahnuwarder (계를 犯했다고 비난하는 것) 논란에 대한 해결책이다.
문제는 비구나 비구들이 아라한이 계를 범했다고 비난하는데 서 생겨남.
조사를 해보았더니 아라한은 청정하였다.
아라한은 온 마음을 Sativinaya (어떠한 행위나 마음에도 Sati를 두는 것)에 두고 있었다.
아 라한은 이러한 범계(犯戒)로부터 자유로우며 미래에도 이러한 형태의 범 계(犯戒)로부터 자유로울 것이다.
This rule settles the accusatory type of Ahnuwarder dispute.
This issue arises when a monk (or monks) accuse an Arahat (a monk who had
attained the highest Phala stage) of an offence, and after the inquiry,
the Arahat is found to be innocent. The Arahat, who has abundant
concentration of mind, asks for a Sativinaya, which is given in due course.
This is a declaration that the Arahat is free from this offence, and that no further accusations of this kind of offence should be made in the future.
3. 더 이상 미치지 않았을 때-no longer insane(Amūlha Vinaya Settlement Rules) Ahnuwadar
논란에서 특별한 문제를 해결한다.
어느 비구가 미쳐 서 범계(犯戒)하였고, 이에 다른 비구들이 이 범계를 비난하는데서 문제가 발생하였다.
이런 논쟁은 미친 비구가 정상이 되었을 때 제4 Natti Kammavaca(대중 앞에서 내용을 말하고 3번 묻는 것)에
의해 해결된다.
Settles a specific type of Ahnuwardar dispute. This issue arises when a monk had gone insane and broken the Vinaya Rules, and the insane monk is accused
of this offence by other monks. This kind of dispute is resolved by settling according to the Fourth Natti Kammavaca Rule when the insane monk becomes
normal again.
4. 자백함-admission(Patinnaya Karana Settlement Rules)
비구가 Apatti(犯戒함)를 자백하고 미래에 다시는 계를 어기지 않을 것을 참회함으로서 이 문제를 해결한다.
This kind of settlement is reached when a monk who had committed an Apatti offence, repented and promised not to commit again in the future by Manifesting Desana.
5. 다수결에 의함-majority of votes(Yebhuyyasika Settlement Rules)
Sammukha (모든 대중의 앞에서나 혹은 그룹과 그룹사이)에 의해서도 쌍방의 싸움이 해결되지 않으면
중재에 나선 비구들은 투표로서 그들의 의견을 결정한다.
어떻게 해서라도 법계(法戒)에 의해서 한쪽으로 정해지 게 된다.
If the dispute between the 2 parties of monks cannot be settled by Sammukha
Vinaya Settlement Rule, the monks in the panel of arbitration have to give
their decision by voting. By any mean, the settlement always favour the side that is in accordance with Dhamma Rules.
6. 벌을 주다-giving penalty(Tassa Papiyasika Settlement Rules)
Parajika, Thullaccaya와 다른 계율을 犯하고도 해결법에 따르지 않거나 자기의 주장만 계속할 경우에
적용하는 법이다.
비구가 Thullaccaya와 다 른 계율을 犯하였다면, 참회하고 다시는 범하지 않겠다고 약속한다.
만약 Parajika를 범하였다면 승가에서 추방되고 평생에 걸쳐 다시는 비구가 될 수 없다.
This kind of settlement is applied when the monk is accused of Parajika or
Thullaccaya and other offences and he does not obey the settlement and keep
on giving excuses. If a Thullaccaya offence and other offences are breached, this settlement is reached when the offended monk repented and promised not
to offend again in the future. If a Parajika offence is breached, the monk is expelled from the monkhood, and cannot become a monk again for the rest of
his life.
7. 풀을 덮듯이 하다-covering up with grass(Tina Vattharaka Settlement Rules)
쌍방 간에 충돌로 인하여 犯戒하게 되었고,
그리고 그들이 다툼을 그치기 원할 때 그들을 그들의 법계로부터 자유롭게 하는 해결 방법이다.
쌍방 간에 더 이상 다투고 비난하지 않기로 합의하였을 때 이 해결책이 성립된 것이다.
Parajika, Sanghasisesa, Gihi Pati Samyutta를 제외하고 다 른 犯戒들은 이 방법에 의하여
그들의 죄(罪)로부터 자유로워진다.
When both parties of monks become guilty of offence because of the dispute
they are facing, and want to cease it, this kind of settlement freed both
parties of monks from the guilt. This kind of settlement is reached when both parties agree not to argue or accuse each side again. Except for the severest Parajika, Sanghasisesa, and Gihi oati samyutta offences, other offences are
settled by this kind, and both parties are set free from the guilt they are
facing.